Lidt om Idom Å

Holstebro Kommune har nu færdiggjort arbejdet med fjernelse af stemmeværket i Idom Å ved Idom Dambrug som et led i statens vandplan for Nissum Fjord 2010-2015, fortæller Jakob Larsen, der er biolog ved Holstebro Kommune.

Vandløbet er blevet genslynget i efteråret 2016 og der blev set gydende laks her umiddelbart efter udlægningen af 150 m3 gydegrus.

Dobbelt fiskekursus ved Storå

Holstebro & Omegn vil søndag den 24. september 2017 tilbyde medlemmerne et intenst kursus i laksefiskeri med fokus på spinner, wobler eller orm, fremgår det af foreningens hjemmeside. Kurset begynder i klubhuset kl. 8.00, hvor vi vil starte ud med morgenkaffe og rundstykker. Samtidig vil vi kort gennemgå programmet for dagen.

Frederik Iversen vil fortælle om spinnefiskeriet med spinner og wobler, herunder omtale af pladser, fiskemetoder og aflæsning af vandet.

Flotte fangster til Gudenåkonkurrencen

Gudenåkonkurrencen 2017 løb af stablen i den forgangne weekend fra d. 15. til d. 16. september, og konkurrenceudvalget kan se tilbage på et virkeligt godt døgn langs åen.

Sprællemænd til laks

Sommeren er for mange lystfiskere højsæson i de danske lakseåer, men du bør nu ikke snyde dig selv for en tur i dit lokale vandløb her i løbet af efteråret. Åerne er nemlig fyldt med laks. Det kræver blot den rigtige agn at få fiskene i tale. Sportsfiskerens lokalredaktør Orla Bertram bringer her opskriften på succes.

Fisk gratis i Varde Å resten af sæsonen

Brudesengen er en af de klassiske fiskepladser i Varde ÅHvis du melder dig ind i Varde Sportsfiskerforening for 2018 allerede nu, kan du fiske gratis i foreningens fiskerige vande resten af sæsonen 2017, dvs. til og med den 31. oktober.

Succesfuld Whisky & Vildlaks ved Varde å

I weekenden afholdte Danmarks Sportsfiskerforbunds Instruktørsammenslutning laksekurset ”Whisky & Vildlaks” ved Varde Å. Og det nye koncept skulle vise sig at være en succes.

Flere overtrædelser af fiskereglerne ved Skjern Å-systemet

Rigtige sportsmænd overholder naturligvis skrevne og uskrevne regler ved lakseåerneSkjern Å Sammenslutningens (SÅS) kontroludvalg har desværre haft mere travlt i denne sæson end tidligere. Dette har betydet flere udelukkelser og en række advarsler.

Gudenåkonkurrencen 2017

Gudenåens Ørredfond afholder igen i år den traditionsrige Gudenåkonkurrence. Konkurrencen løber af stablen fra fredag d. 15. september kl. 16:00 til lørdag d. 16. september kl. 16:00. Overskuddet går ubeskåret til at støtte fiskebestanden i Gudenåen.

Skjern Å-kursister udvekslede røverhistorier og fisketips

Det var en stærk konstellation af instruktører i form af Thomas Weiergang og Torben Thinggaard, der mødte 10 håbefulde kursister ved bredden af Skjern Å lørdag d. 2. september. Kurset var forlængst udsolgt, og i dagene op til havde flere fra ventelisten henvendt sig i håb om afbud. Man må sige, at der er rift om Skjern Å’s laks i disse år.

Simpel hovedregning.

Sportsfiskeren.dk var inviteret med til seminaret: Naturturismens framtid i Sverige den 4. september i Mörrum.

Et af underpunkterne var en opdatering på østersølaksen situation, under dette punkt kom nogle rystende tal på bordet, og simpel hovedregning gør det helt klart, at det er værd at satse på lystfiskerturisme.