Vidå netop nu

Havørred på 4,2 kilo fog 64 cm fanget i Grønå af Palle VestergardSportsfiskerforeningen Vidå fortæller, at der indtil 17. juli er blev fanget eller genudsat hele 77 laks enten i selv Vidå eller et af dets mange tilløb. Den største laks denne sæson hidtil nu var 105 centimeter lang og blev fanget af Simon Wannick den 4. maj i Grønå.

Alle top-10 laks vejer over 10 kg i Bjerringbro

En hanlaks på 16,600 kg og 119 cm til Henrik Gyørkøs fra Laurbjerg fanget i zone 4Vi har haft et fremragende laksefiskeri på Bjerringbro Sportsfiskerforenings  vand ved Gudenå igennem hele forårssæsonen, fremgår det af foreningens net-magasin ”Gudenå Nyt”.

Rift om pladserne til årets brakvandscup

110 både deltager i årets brakvandscup ved MønDen 1. juli åbnede tilmeldingen til Dansk Brakvands Cup 2017, og interessen for at deltage har været så stor, at alle pladser allerede er besat.

Konkurrencen afholdes i farvandet omkring Møn, og det er Møn Trolling, der står som arrangør.

Rosinen i pølseenden fra Sneum Å

Frisk optrukken havørred fra havørred til BennEfter at Benn Lodbjerg Jensen siden 18. maj fangede og genudsatte otte laks fra 75 til 95 centimeter i Sneum Å, lykkedes det ham midt i juni også at fange en trind havørred på 72 centimeter og 5,2 kilo.

Dagen bød også på fire gedde og et par aborrer til genudsætning, fortæller Benn, som kender Sneum Å som få andre.

Festlig indvielse af genslynget Hover Å

Forleden indviede Ringkøbing-Skjern Kommune officielt det omfattende naturgenopretnings-projekt af den nedre del af Hover Å, der for nylig blev omtalt her på sitet.

Udvalgsformand for ”Land og vand”, Ole Kamp (V), var så begejstret for det flotte arbejde, at han spontant afsang Bruce Springsteen-klassikeren "The River"!

Godt samarbejde om store Gaula-laks

Anne Katrine og Tom samarbejde fint om at få laksen på landDa Anne Katrine Corfitz fra Birkerød for tre år siden som 10-årig krogede en stor Gaula-laks, hjalp Tom Olsen hende med at få den sikkert på land. I år er de igen på tur sammen, og denne gang blev rollerne byttet om, da Tom krogede en laks på beat Evjen om morgenen onsdag den 14. juni.

Gylden time ved Gaula

Rino sluttede den gyldne time af med en laks på knap 14 kgTre laks i løbet af en time fanget indenfor en kort strækning på 100 meter var det flotte resultat, da en gruppe danskere fra Nordsjælland fiskede ved Gaula om morgenen onsdag den 14. juni.

Laksekursus med spin i Skjern Å

Lørdag d. 10. juni var der budt ind til en lærerig dag ved Skjernåens bredder. I selskab med 8 kursister havde instruktør Allan Kjærgaard sørget for godt vejr i et ophold mellem heftige tordenbyger. Målet med turen var nærkontakt med laksen på spinnestangen. På kurset blev der undervist i grej, hvordan man læser åen, standpladser, og hvordan man fisker standpladserne.

Niels fik holdet første laks

Niels Corfitz fangede en laks på 9 kg på beat EvjenFamilien Corfitz fisker denne uge ved Gaula i Norge sammen med vennerne Tom Olsen og Rino Hansen. Vandføringen i Gaula har været så høj, at laksene ikke har kunnet passere Gaulfossen, så de har kun fisket på de strækninger, de har nedenfor fossen. Det gælder især beat Evjen, som siden sæsonstart den 1. juni har givet i alt 21 laks på til 17,5 kg.