70 cm havørred på slumflue

Andreas Sloth fra Ulbjerg nord for Viborg har været juniormedlem af Trend Å Lystfiskeriforening de sidste par år og han har sendt nedenstående linjer til redaktionen:

Alle top-10 laks vejer over 10 kg i Bjerringbro

En hanlaks på 16,600 kg og 119 cm til Henrik Gyørkøs fra Laurbjerg fanget i zone 4Vi har haft et fremragende laksefiskeri på Bjerringbro Sportsfiskerforenings  vand ved Gudenå igennem hele forårssæsonen, fremgår det af foreningens net-magasin ”Gudenå Nyt”.

Succesfuldt sommerkursus for de yngste juniorfiskere

Danmarks Sportsfiskerforbund har altid prioriteret arbejdet højt med at gøre børn og unge interesseret i lystfiskeri. I starten af skoleferien blev et helt nyt kursus sat i søen for de alleryngste, fortæller instruktør Martin Bruun Kristensen herunder:

Tre af Danmarks Sportsfiskerfunds fremmeste ildsjæle, Jens-Ole Frier, Ingelise Frier samt Torben Thinggaard, inviterede i den første uge af skolernes sommerferie på nystartet sommerfiskeskole. Med succes!

Storfisk fra Viborg-åerne

Veteranen Vagn Rasmussen demonstrerer år efter år betydningen af at kende sit fiskevand til bundsHavørredfiskeriet er nu godt i gang i de fire spændende vandløb, der har deres udløb i Hjarbæk Fjord.

Vagn Rasmussens imponerende fisk på hele 9,2 kg og 89 cm fra bette Jordbro Å er i særklasse årets største fra Viborgåerne.

Woblertest, ulve-lusk og fine havørredfangster

Juniorerne fra Trend Å Lystfiskeriforening fisker hver tirsdag aften hele sommeren i deres hjemmevand.

De har foreløbig gennemført to tirsdagsture i løbet af den sidste halvdel af juni og den første aften startede med, at foreningens wobler-mester, Per Johannsen, finjusterede en snes fine, farvestrålende woblere, som juniorerne selv har fremstillet på vinterens klubaftener.

Lystfiskeryngel i svøb

Der blev lagt masser af sjæl i kastetræningen, som sluttede med en lille konkurrence i præcisionskastI 25 år har først Ungdomsskolen i Aalestrup Kommune – og de seneste 10 år Vesthimmerlands Kommune - afholdt en populær sommerskole, hvor børn og unge tilbydes omtrentlig 30 forskellige aktiviteter i den første uge af skolernes sommerferie.

Festlig indvielse af genslynget Hover Å

Forleden indviede Ringkøbing-Skjern Kommune officielt det omfattende naturgenopretnings-projekt af den nedre del af Hover Å, der for nylig blev omtalt her på sitet.

Udvalgsformand for ”Land og vand”, Ole Kamp (V), var så begejstret for det flotte arbejde, at han spontant afsang Bruce Springsteen-klassikeren "The River"!

Nye gydepladser vækker stor opmærksomhed

I sidste uge lagde vi grus ud i det nedre del af Skravad Bæk ved Bjerregrav friskole med god hjælp fra elever fra friskolen – bækken er i øvrigt et fint tilløb til Skals Å, fortæller formand for Viborg Sportsfiskerforening, Jørgen Buch.

I dag fik vi så en lille video om projektet gjort færdig og lagt på facebook.

Forfangsspidsen holdt

Efter mangStorplettet skønhed fra Danmarks smukkeste fjorde nulture til mange forskellige steder, tog jeg søndag aften til Mariager Fjord, fortæller Ole Tias fra Rødkjærsbro. Den smukke fjord plejer altid at give mig oprejsning og det gjorde den også denne gang:

Efter regn og blæst bider havørreden bedst

Havørredopgangen har ladet vente på sig i år, formodentlig på grund af det kølige forår, der har medført lave temperaturer i hav- og fjord.

De store mængder regn, der væltede ned for en uges tid tiden og gav høj vandstand i åerne kombineret med en solid kuling fra vest, har dog omsider sat lidt fut i opgangen.

Ved Varde Å er der landet en snes fine havørreder i løbet af juni. Den største er fanget på flue af Henrik Klockmann og vejede 6,7 kilo med en længde på 82 cm.