Skive-foreningen køber Hagebro Kro

Den i lystfisker-kredse landskendte Hagebro Kro ved bredden af Karup Å har i en årrække levet en omtumlet tilværelse For nylig kastede de nuværende forpagtere håndklædet i ringen med det resultat, at ejeren valgte at sætte den gamle, hyggelige kro til salg.

Lidt om Idom Å

Holstebro Kommune har nu færdiggjort arbejdet med fjernelse af stemmeværket i Idom Å ved Idom Dambrug som et led i statens vandplan for Nissum Fjord 2010-2015, fortæller Jakob Larsen, der er biolog ved Holstebro Kommune.

Vandløbet er blevet genslynget i efteråret 2016 og der blev set gydende laks her umiddelbart efter udlægningen af 150 m3 gydegrus.

Superb havørred fra Varde Å

Jeg syntes lige at jeg vil dele mit livs fisk med jer skriver unge Simon Knudsen fra Varde Sportsfiskerforening og fortsætter:

Den 19. september besluttede min fiskekammerat og jeg spontant at tage en tur ud til Varde Å, da vi havde set at vandstanden var faldet væsentligt efter alt den regn, der faldt i forrige uge.

Ny gydeplads i Tværbækken

Jonas HøholtI lørdags skulle første skridt i vandplejeudvalgets 3-års plan gennemføres: En større gydebanke blev anlagt i Tværbækken, der er et lille, værdifuldt  tilløb til Trend Å, fortæller Jonas Høholt.

Dobbelt fiskekursus ved Storå

Holstebro & Omegn vil søndag den 24. september 2017 tilbyde medlemmerne et intenst kursus i laksefiskeri med fokus på spinner, wobler eller orm, fremgår det af foreningens hjemmeside. Kurset begynder i klubhuset kl. 8.00, hvor vi vil starte ud med morgenkaffe og rundstykker. Samtidig vil vi kort gennemgå programmet for dagen.

Frederik Iversen vil fortælle om spinnefiskeriet med spinner og wobler, herunder omtale af pladser, fiskemetoder og aflæsning af vandet.

Sprællemænd til laks

Sommeren er for mange lystfiskere højsæson i de danske lakseåer, men du bør nu ikke snyde dig selv for en tur i dit lokale vandløb her i løbet af efteråret. Åerne er nemlig fyldt med laks. Det kræver blot den rigtige agn at få fiskene i tale. Sportsfiskerens lokalredaktør Orla Bertram bringer her opskriften på succes.

Fisk gratis i Varde Å resten af sæsonen

Brudesengen er en af de klassiske fiskepladser i Varde ÅHvis du melder dig ind i Varde Sportsfiskerforening for 2018 allerede nu, kan du fiske gratis i foreningens fiskerige vande resten af sæsonen 2017, dvs. til og med den 31. oktober.

Udsætningsstop i Jordbro og Fiskbæk Åer

På baggrund af bestandsanalysen i 2016, har vi fra DTU-Aqua fået de nye udsætningstal for Fiskbæk og Jordbro å, oplyser formand for Viborg Sportsfiskerforening, Jørgen Buch.

De mængder, der fremover må sættes ud, er så små, at vi har besluttet helt at stoppe udsætningerne indtil videre, og i stedet prøve at intensivere vandplejearbejdet i de to åsystemer.

Gotland 2017

En glad Christian Rhode fremviser sin fine fangstÅrets første liniefagstur gik i år til den store, fiskerige svenske ø, Gotland, hvor eleverne fra fiskelinien skulle prøve kræfter med øens havørreder, fortæller Jacob Madsen, der er lærer på Naturefterskolen i Aalestrup.

Hul igennem ved Trend Å

Det store øjeblik er indeI de senere år er der sket et par markante ændringer ved Trend Å i Vesthimmerland. For knap tre år siden stoppede alle udsætninger af ørredyngel, da den lille, klarvandede år blev erklæret selvreproducerende. Og i sidste uge blev der skabt fri passage i hele åen, da det gamle stemmeværk ved Trend Dambrug blev fjernet, mens selve bruget for fremtiden kører med recirkuleret, oppumpet grundvand.