Nye gydepladser vækker stor opmærksomhed

I sidste uge lagde vi grus ud i det nedre del af Skravad Bæk ved Bjerregrav friskole med god hjælp fra elever fra friskolen – bækken er i øvrigt et fint tilløb til Skals Å, fortæller formand for Viborg Sportsfiskerforening, Jørgen Buch.

I dag fik vi så en lille video om projektet gjort færdig og lagt på facebook.

Sjælden vårflue i havørredens vugge

Det blev i sandhed en begivenhedsrig dag for de 7 deltagere på Tuse Å`s Ørredsammenslutnings (TØS) tur til Regstrup Å nær Sdr. Jernløse i lørdags. Turleder, biolog Peter W. Henriksen fortalte om restaureringsprojektet, der blev udført delvist af kursister på et kursus i vandløbspleje, som Danmarks Sportsfiskerforbund holdt i 1995.

Fire vandfald er fjernet i Hallund Å

I pressemeddelelsen den 24. maj skriver Limfjordsrådet, at Hallund Å har fået en hjælpende hånd i april måned. Her er fjernet fire vandfald og udlagt 500 kubikmeter grus, som er blevet til 18 gydebanker. Hallund Å løber til Ryå som er Vendsyssels største og længste vandløb.

Det er Brønderslev Kommune der i samarbejde med Limfjordsrådets Sekretariat er i gang med at omsætte de statslige vandplaner til virkelighed.

Elever fra Kærholmskolen modtog diplomer og jakker

De stolte elever med diplomer og nye jakkerFor seks elever fra Kærholmskolen var det deres sidste skoledag i Ørredpatruljen, da de tirsdag den 9. maj var afsted til Sillebro Å ved Frederikssund.

Grusbanden slår til på Falster

De to små vandløb på Falster kan se frem til en hjælpende håndSøndag den 26. marts var Rune Hylby fra Den sjællandske Grusbande på besøg i Guldborgsund Kommune på Falster. En kommune, som er tilsluttet Fishing Zealand.

Vild med vandløb

Østjyske Lyst- og Fritidsfiskere inviterer til foredrags- og debataften. Medlem af Vandråd Aarhus Niels Åge Skovbo og Andreas Svarer begge med omfattende viden, erfaring og engagement i vandpleje står for aftenens oplæg.

Sedimentundersøgelse i Kollerød Å

Biolog Peter W Henriksen placerer trådkurvene i gydebankenFinkornet materiale - sediment – der driver med strømmen og aflejrer sig mellem gruset i ørredernes gydebanker, er et velkendt problem i mange vandløb.

Hæder til Frode Thorhauge

Søren Knabe overrakte prisen – en god stor skjulesten – til Frode Thorhauge.Efter 10 års indsats som fynsk miljøkoordinator for Danmarks Sportsfiskerforbund blev Frode Thorhauge forleden hædret. Det skete på Vandpleje Fyns repræsentantskabsmøde sidst i januar - og med prisen ”Årets Vandpleje Fynbo”. Prisen er selvfølgelig en sten, i rigtig skjulestenstørrelse!

Projekt Veggerslev Å

Gerhard Brandt Jørgensen fra vandplejeudvalget i Sportsfiskerforeningen for Grenaa og Omegn har sendt nedenstående til Sportsfiskeren.dk.