Ny gydeplads i Tværbækken

Jonas HøholtI lørdags skulle første skridt i vandplejeudvalgets 3-års plan gennemføres: En større gydebanke blev anlagt i Tværbækken, der er et lille, værdifuldt  tilløb til Trend Å, fortæller Jonas Høholt.

20 procent flere gydebanker

Lindy tæller gydebanker I en af de små og fantastiske bækkeI Voer Å Sportsfiskerforening undersøger de hvert år hvor mange havørreder, der har gydet, og det gør de ved, at tælle gydebanker. De følger bl.a. med i om vandløbsplejen virker efter hensigten.

507 gydebanker optalt i Trend Å

Årets gydeoptællinger betyder som regel afslutningen på et år, men også starten på et nyt år for Vandplejeudvalget i Trend Å Lystfiskerforening, fortæller den meget aktive formand for udvalget, Johannes Christensen.

Sedimentundersøgelse i Kollerød Å

Biolog Peter W Henriksen placerer trådkurvene i gydebankenFinkornet materiale - sediment – der driver med strømmen og aflejrer sig mellem gruset i ørredernes gydebanker, er et velkendt problem i mange vandløb.

Nedgængeres vandringer og overlevelse undersøges

Hvor langt svømmer nedgængerne omkring, når de vender tilbage til saltvand og hvor mange individer overlever frem til næste gydning?Selvom havørreden nok er Danmarks mest populære sportsfisk, er der stadigvæk mange detaljer, som sagkundskaben ikke ved om dens livscyklus. Desuden tyder meget på, at de enkelte havørredstammer har vidt forskellige livsvilkår.

Karup Å bliver selvreproducerende de næste fem år

Karup Å Sammenslutningen (KÅS) afholdt forleden sin årlige generalforsamling med 39 fremmødte fra 11 af de 12 tilsluttede foreninger.

Det fremgår af referatet, at lodsejerforeningen ved Karup Å i flere år har ønsket at stoppe elfiskeri efter moderfisk i åen og dermed gøre den selvreproducerende.

Gydevandring for medlemmer

Rekordopgang af laks i Varde Å i 2016

På  to fantastiske dage sidst i november har Varde Sportsfiskerforenings elfiskehold hjulpet til med optælling af det faktiske antal laks, der er fundet op i åen i 2016, fremgår det af foreningens hjemmeside.

Opmuntrende gydebanketælling

Ørrederne har taget pænt mod det nye grus i Græse Å Kaj Larsen fra Havelse Å Vandplejegruppe i Nordsjælland har i dagene op til jul været på gydebanketælling i nogle af de vandløb, som vandplejegruppen arbejder med.