Spulepumpe skal lave flere ørreder

Drømmen om bedre forhold for de gydende fisk i vores vandløb, kan nu blive til virkelighed fortæller René Carlsen formand for Lystfiskerforeningen for Frederikshavn og Omegn. Vi har fået tilsagn om tilskud til en spulepumpe der kan fjerne sand fra gydebanker i vores vandløb.

To fynske vandløb frem i lyset

De indledende øvelser vedrørende genåbningen af en del af Pipstorn Bæk er i gang. Søren Knabe med målepind.I nordfynske Mølleå er projektet gennemført: En rørlagt strækning er genåbnet og dermed er der blevet en helt ny 1 km lang strækning til fynske havørreder. Og i sydfynske Pipstorn Bæk er projektet lige sat i gang.

Faunapassage ved Åsted mølle

En 4 meter høj fisketrappe har spærret for fisk og fauna i årtier. I skrivende stund får bjergvandløbet Åsted Å sine lænker låst op. Vandløbet er nemlig ved at blive lagt uden om en 4 meter høj fisketrappe og en gammel Møllesø.  Projektet er blevet til i et godt samarbejde med lodsejere og hensyntagen til den gamle historiske Mølle.

Historisk dag ved Kongeå

Så kom dagen, da Kongeåen endelig blev givet fri. Simon Simonsen fra Vejen og Omegns Sportsfiskerforening var til stede og fortæller glad: - I dag skete det, som mange ildsjæle har arbejdet for i årevis. En gravemaskine fjernede de sidste jordvolde og Kongeåen løber nu i sit nye løb rundt om den gamle opstemning ved Jedsted Mølle.

Nyt omløbsstryg i Kongeå lover godt for fremtiden

Fra Erling Christensen i Esbjerg har vi modtaget en række fotos fra arbejdet med at føre Kongeå uden om Jedsted Mølle. Projektet er sat i værk af Esbjerg Kommune, da fiskebestanden i åen altid har haft dårlige betingelser på grund af en spærring ved møllen blot 6 kilometer fra Vadehavet.

Nyslynget Elverdamså

I maj måned blev det store vådgøringsprojekt syd for Holbækmotorvejen i Elverdams-ådalen blev skudt i gang og de første spadestik med de store gravemaskiner blev taget.

Det er mere end fem år siden, Tuse Å’s Ørredsammenslutning sad med rundt om bordet, da det store projekt var i planlægningsfasen.

Så blev der rent på kajen

LDer blev indsamlet over 100 kg affald ved Oceankajenørdag den 17. juni var der inviteret til affaldsindsamling på Oceankajen i Københavns nordhavn.

Den opfordring var der 10 mænd, kvinder og børn, der tog imod, og udstyret med handsker og affaldssække gik de i gang.

Festlig indvielse af genslynget Hover Å

Forleden indviede Ringkøbing-Skjern Kommune officielt det omfattende naturgenopretnings-projekt af den nedre del af Hover Å, der for nylig blev omtalt her på sitet.

Udvalgsformand for ”Land og vand”, Ole Kamp (V), var så begejstret for det flotte arbejde, at han spontant afsang Bruce Springsteen-klassikeren "The River"!

Nye gydepladser vækker stor opmærksomhed

I sidste uge lagde vi grus ud i det nedre del af Skravad Bæk ved Bjerregrav friskole med god hjælp fra elever fra friskolen – bækken er i øvrigt et fint tilløb til Skals Å, fortæller formand for Viborg Sportsfiskerforening, Jørgen Buch.

I dag fik vi så en lille video om projektet gjort færdig og lagt på facebook.