Nu kan du opleve lugten af liglagen på Kattegatcentret

Kattegatcentret Dodvande Med den nye udstilling "Dødvande" vil Kattegatcentret bidrage til danskernes samtale om havmiljøet. Foto: Kattegatcentret.

Med udstillingen Dødvande stempler Kattegatcentret ind i kampen for havmiljøet. Lystfiskere fra Danmarks Sportsfiskerforbund har bidraget til udstillingen med dokumentation af algevækst, iltsvind og fiskedød.

Kattegatcentret i Grenå er kendt som et familievenligt akvarium, der formidler livet i havet og fascinationen ved fisk, krabber, rokker og hajer.

Men det er ikke længere tilstrækkeligt at formidle livet, mener akvariet. Døden i havet er blevet så allestedsnærværende, at Kattegatcentret nu bryder med en tradition for at formidle oplevelser, der bringer smilet frem på læben hos gæsterne.

Søndag den 24. marts åbnede akvariets nye udstilling ”Dødvande”, hvor gæsterne blandt andet kan opleve et liglagen, som det tager sig ud, når svovlbakterierne dækker havbunden som et hvidt tæppe ved kraftigt iltsvind. ”Dødvande” handler om den dårlige tilstand i Danmarks havmiljø og de mange trusler mod havmiljøet såsom algeopblomstring, iltsvind og liglagen, overfiskeri, klimaforandringer, klapning, plastiskforurening og undervandsstøj.

– For første gang tager vi nu for alvor bladet fra munden og stempler ind i kampen for havmiljøet, og det er på høje tid, at vi gør det, siger udstillingsansvarlig på Kattegatcentret, Frederik Toftgård.

Det er ikke helt nyt, at akvariet sætter fokus på problemer og løsninger i havmiljøet. Det banebrydende er, at udstillingen ”Dødvande” tager fat om problemerne lige uden for akvariets egne vægge; nemlig i de indre danske farvande.

– Før har vores udstillinger handlet om problemer langt væk fra Danmark som for eksempel skildpadder med plastik i næsen eller pingviner smurt ind i olie. Men nu vil vi tale om kriser helt tæt på, og det gør ondt at tale om det, siger Frederik Toftgård.

Bidrag fra lystfiskere
Udstillingen har fået bidrag fra en række organisationer og personer med indsigt i havmiljøet. Nogle af bidragene kommer fra alle de lystfiskere, der i 2022 og 2023 indsendte billeder af algevækst, iltsvind og døde fisk i forbindelse med Danmarks Sportsfiskerforbunds kampagne ”Havet Lider”.  Sidste år indgik materialet desuden i en omfattende artikelserie om havmiljøet på Politikens kanaler.

– Vi er hamrende stolte over, at vores medlemmer og andre lystfiskere på den måde er med til at sætte dagsordenen for et bedre havmiljø igen og igen. De har været med til at gøre problemet så kendt, at iltsvind og fiskedød er blevet et samtaleemne både på Christiansborg og ved middagsbordene hos helt almindelige danskere, siger formand i Danmarks Sportsfiskerforbund, Torben Kaas.

Dodvande 2

Håb og løsninger
Et væsentligt formål med Kattegatcentrets nye udstilling er netop at bidrage til danskernes samtale om havmiljøet. At gøre dem bevidste om problemerne og de mulige løsninger, forklarer Frederik Toftgård.

– Formålet med ”Dødvande” er både, at de besøgende ser katastrofen i øjnene, og at de bliver præsenteret for nogle af de veje, vi kan gå for at løse problemerne. Vi har for eksempel en idemaskine i udstillingen, hvor børnene selv kan komme med en ide til, hvordan de vil redde havet. Her kan man også se de andre gæsters ideer, og vi håber, at det kan være med til at give en oplevelse af fællesskab og optimisme for havmiljøet. Vores mål er ikke at skabe angst hos deltagerne, men at de går fra udstillingen med en følelse af handlemod, siger Frederik Toftgård og understreger, at ansvaret ikke bliver lagt over på gæsterne.

– Vi vil gerne pege på, at det er løsninger af dimensioner, der skal til. Og at løsningerne er politiske, siger han.

Læs mere om udstillingen her